۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۸:۱۲

گزارش خبری/

فعالان اقتصادی لرستان سفره دل خود را باز کردند/ صورت هایی که با سیلی سرخ نگه داشته می شوند

فعالان اقتصادی لرستان سفره دل خود را باز کردند/ صورت هایی که با سیلی سرخ نگه داشته می شوند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: نشست دو ساعته استاندار لرستان با فعالان اقتصادی لرستان مجالی برای طرح مشکلاتی بود که طی سالهای اخیر این قشر را تحت فشار قرار داده تا صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار شامگاه شنبه فعالان اقتصادی با استاندار لرستان فرصتی بود تا آنها سفره دل خود را باز کنند تا رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد بگوید که بعد از مدتها فعالان اقتصادی توانسته اند مشکلاتشان را در یک فضای صمیمی مطرح کرده و مدیریت ارشد استان نیز با سعه صدر به همه حرفهای آنها گوش دهد.

این جلسه محل طرح مشکلاتی اعم از مسائل مالی و اقتصادی، مشکلات بیمه ای و مالیاتی بود تا سر اصلی طناب مشکلات فعالان اقتصادی استان بازهم به بانکها ختم شود.

مشکل سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی لرستان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد در این جلسه با اشاره به مشکلات موجود در واحدهای اقتصادی لرستان اظهار داشت: عدم وجود سرمایه در گردش در واحدهای اقتصادی استان یکی از عمده ترین مشکلات محسوب می شود.

حسین سلاح ورزی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید و همچنین انرژی موجب ایجاد مشکلات فراوانی در سطح واحدهای اقتصادی استان شده است، افزود: این مشکلات به حدی رسیده که هم اکنون 25 درصد از واحدهای اقتصادی لرستان نیاز به نقدینگی دارند.

وی با بیان اینکه بانکهای استان نیز در زمینه به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی استان همکاری لازم را ندارند، ادامه داد: نیاز است که در صورت امکان با پیگیری از سوی مدیریت ارشد استان نسبت به گرفتن یک خط اعتباری ویژه از بانک مرکزی برای رفع این مشکل اقدام شود.

کارگروه بررسی مشکلات شهرکهای صنعتی تعطیل شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد همچنین برخورد جزیره ای با بنگاههای اقتصادی استان از سوی دستگاههای اجرایی متولی در این حوزه را یکی دیگر از مشکلات این واحدها عنوان کرد و گفت: دستگاههای اجرایی مانند تامین اجتماعی، مالیات و دستگاههای خدماتی متاسفانه با بنگاههای اقتصادی استان همکاری لازم را ندارند.

سلاح ورزی با تاکید بر ضرورت توجه به شهرکهای صنعتی استان نیز عنوان کرد: هم اکنون شهرکهای صنعتی استان با مشکلات فراوانی از جمله کمبود زیرساختهای مناسب مواجه هستند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به مشکلات شهرکهای صنعتی استان عنوان کرد: این کارگروه تا پیش از این مسائل و مشکلات را پیگیری می کرد در حالیکه به دلایل مختلف هم اکنون کار این کارگروه متوقف شده است.

رکود صنعت لرستان طی سالهای اخیر

سید احمد موسوی یکی از تولید کنندگان استان لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه نقشه توسعه صنعت لرستان نیازمند بازبینی مجدد است، ادامه داد: متاسفانه طی سالهای اخیر فعالیتهای پراکنده ای در حوزه صنعت و واحدهای اقتصادی استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر صنعت لرستان نه تنها رشدی نداشته بلکه رکود نیزداشته است، عنوان کرد: متاسفانه صنعت استان لرستان هنوز یک برنامه مدون ندارد.

این تولید کننده لرستانی با تاکید بر اینکه عدم وجود برنامه ریزی لازم موجب شده که مشخص نباشد سرمایه گذاران باید به چه سمتی سوق داده شوند، ادامه داد: تا کنون یک بانک اطلاعاتی از ظرفیتها و پتانسیلهای استان برای سرمایه گذاری تهیه نشده است.

موسوی با تاکید براینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید ورود جدی و توجه ویژه ای داشته باشد، تصریح کرد: باید دبیرخانه ای برای پیگری مسائل و مشکلات صنعت و واحدهای اقتصادی استان راه اندازی شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات بدون نتیجه به واقع جفای جدیدی به صنعت استان خواهد بود، ادامه داد: برگزاری جلسات کاربردی به صورت مستمر و مداوم باید در دستور کار قرار گیرد.

کمیته ای برای رفع مشکلات واحدهای اقتصادی استان تشکیل شود

مدیر عامل شرکت داروسازی و تولید محصولات بهداشتی دکتر جهانگیر نیز در این جلسه با بیان اینکه برای رفع مشکلات بنگاههای اقتصادی باید دانش، تجربه و مهارت در کنار یکدیگر در این واحدها وجود داشته باشد، بیان داشت: برخی بنگاههای اقتصادی استان که در گذشته عملکرد مطلوبی داشته اند با مشکلاتی روبرو و تعطیل شده اند که باید زمینه رفع مشکلات آنها فراهم شود.

حسین جهانگیری با بیان اینکه برخی بنگاههای اقتصادی استان توسط کسانی راه اندازی شده اند که اصلا صنعتگر نبوده اند، ادامه داد: این افراد تنها طرح می دهند و تسهیلات دریافت می کنند.

وی با تاکید بر راه اندازی کمیته ای برای رفع مشکلات و همچنین ارزیابی نحوه فعالیت واحدهای اقتصادی استان، عنوان کرد: باید درمانگاهی برای درمان صنعت استان از سوی استانداری لرستان، اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای درمان صنعت استان ایجاد شود.

نبود تعهد کاری از سوی دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه تولید

بهرام دلفان مدیر عامل شرکت دانا کاسیان استان لرستان نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیلهای لرستان در حوزه داروسازی، عنوان کرد: هم اکنون سه شرکت تولید کننده داروهای انسانی و دامی در لرستان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه لرستان می تواند یکی از قطبهای داروسازی کشور باشد، عنوان کرد: هم اکنون بزرگترین صادر کننده داروی کشور در استان لرستان وجود دارد.

این تولید کننده فعال در حوزه دارو با بیان اینکه هم اکنون بیش از 700 عضو هیئت علمی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در استان لرستان وجود دارد، بیان داشت: این امر ظرفیت بسیار بزرگی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت محسوب می شود.

دلفان نبود تعهد کاری از سوی دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه تولید استان را یکی از مشکلات موجود برای بنگاههای اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه این سازمانها و ارگانها هیچ گونه تعهدی به تولید و تولید کننده ندارند.

وی با اشاره به عدم اجرای مصوبات حوزه تولید استان از سوی این دستگاههای اجرایی، ادامه داد: این روند برخورد دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه تولید موجب شده که برخی مواقع تولید کنندگان پشیمان می شوند که چرا این مسیر را طی کرده اند.

عدم همکاری بانکها با واحد های اقتصادی لرستان

این فعال اقتصادی همچنین از عدم همکاری بانکها با واحدهای اقتصادی استان انتقاد کرد و گفت: همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود در استان عدم همخوانی رشته های تحصیلی دانشگاهها با نیاز استان است.

دلفان با بیان اینکه هم اکنون در دانشگاههای استان دانشجویانی در حال تحصیل هستند که متناسب با نیاز و بازار استان نیستند، بیان داشت: این امر موجب می شود که جمعیت بیکار استان افزایش یابد و هیچ دردی از استان دوا نشود.

صنعتی که درد بزرگ لرستان است

رئیس انجمن صنایع فلزی استان لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه درد بزرگ لرستان عدم درمان حوزه صنعت این استان است، عنوان کرد: مهم ترین مشکل در این حوزه عدم وجود خوشه صنعتی خاصی در استان است.

روزبهانی با بیان اینکه این امر موجب شده که صنعت لرستان هیچ وقت رونق نگیرد، بیان داشت: عدم وجود خوشه صنعتی موجب شده که واحدهای اقتصادی از فعالیت یکدیگر اطلاع خاصی نداشته باشند و حتی یکدیگر را نشناسند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه باید متناسب با پتانسیلهای هر منطقه در استان یک خوشه صنعتی ایجاد شود، ادامه داد: در غیر این صورت توسعه و رونق اقتصادی در استان را نخواهیم داشت.

..............................

گزارش: فاطمه حسینی

کد خبر 2176275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha